Team

FH-Prof.in Dr.in Ann-Christine Schulz

FH-Prof.in Dr.in Ann-Christine Schulz ist Forschungskoordinatorin am Institute for Business Ethics and Sustainable Strategy (IBES).

Sie studierte Volkswirtschaft mit Schwerpunkt Regionalwissenschaften und Internationale Wirtschaftsbeziehungen an der Christian-Albrechts-Universität zu Kiel und an der University of Glasgow.

Nach Abschluss ihrer Doktorarbeit im Bereich „Unternehmensstrategie“ an der Carl von Ossietzky Universität Oldenburg war sie Juniorprofessorin für Corporate Strategy an der Freien Universität Berlin. An der Paul Merage School of Business der University of California, Irvine und der WU Wien war sie als Gastwissenschaftlerin tätig.

Publikationen von
Ann-Christine Schulz

Tätigkeiten

Forschung

Ann-Christine Schulz forscht, lehrt und berät als Expertin zu folgenden Bereichen:

  • Unternehmensstrategie
  • Restrukturierung
  • Digitale Transformation
  • Corporate Governance

Publikationen und Preise

Ihre Forschungsarbeiten wurden in internationalen Top-Journals wie

  • Strategic Management Journal
  • Journal of Management Studies
  • Academy of Management Learning & Education
  • Scandinavian Journal of Management
  • Review of Managerial Science

veröffentlicht, u.a. von der Financial Times zitiert und mehrfach mit renommierten Preisen ausgezeichnet (Journal of Management Studies Best Paper Award 2010, Strategic Management Conference Best Paper Prize for Practice Implications 2011, AOM MED Division Best Paper Award in Graduate Management Education 2018).

Weitere Tätigkeiten

Ann-Christine Schulz veröffentlicht auch Praxisstudien und hält regelmäßig Vorträge im wissenschaftlichen und praxisbezogenen Kontext.

Specialization and Competence

Areas of Specialization

  • Corporate & Behavioral Strategy
  • Corporate Governance & Capital Market Actors
  • Corporate Restructuring and M&A

Areas of Competence

  • Econometric Models
  • High Quality Academic Research
  • Quantitative Empirical Methods

Publikationen

Monographie
  1. Schulz, A.-C. (2011) ‘Die Rolle der Finanzanalysten bei der Verbreitung von Managementkonzepten’, Springer Gabler.
Beitrag in wiss. Zeitschrift (peer reviewed)
  1. Schulz, A.-C. & Flickinger, M. (2018) ‘Does (over-)compensation influence corporate reputation?’, Review of Managerial Science, DOI: 10.1007/s11846-018-0305-0, Link
  2. Schulz, A.-C., Johann, S. (2018) ‘Downsizing and the fragility of corporate reputation: An analysis of the impact of contextual factors’, Scandinavian Journal of Management, 34: 40−50., Link
  3. Schulz, A.-C., Wiersema, M. F. (2018) ‘The impact of earnings expectations on corporate downsizing’, Strategic Management Journal, 39: 2691−2702., Link
  4. Schulz, A.-C. & Nicolai, A. T. (2015) ‘The intellectual link between management research and popularization media: A bibliometric analysis of the Harvard Business Review’, Academy of Management Learning and Education, 14: 31−49.
  5. Nicolai, A. T., Schulz, A.-C. & Göbel, M. (2011) ‘Between sweet harmony and a clash of cultures: Does a joint academic-practitioner review reconcile rigor and relevance?’, Journal of Applied Behavioral Science, 47(1): 53−57.
  6. Schulz, A.-C., Nicolai, A. T. & Göbel, M. (2010) ‘Does a joint academic-practitioner review process reconcile rigor and relevance?’, Academy of Management Best Paper Proceedings
  7. Nicolai, A. T., Schulz, A.-C. & Thomas, T. W. (2010) ‘What Wall Street wants − Exploring the role of security analysts in the evolution and spread of management concepts’, Journal of Management Studies, 47(1): 162−189.
Beitrag in wiss. Zeitschrift (nicht peer reviewed)
  1. Schulz, A.-C. (2010) ‘Nagel, R. & Wimmer, R. Systemische Strategieentwicklung – Modelle für Berater und Entscheider.’, Die Unternehmung, 2: 221-223. [Book Review]
  2. Schulz, A.-C. (2009) ‘Göbel, M. Interaktive Unternehmenssteuerung’, Zeitschrift Führung und Organisation (ZFO), 78: 256−257. [Book Review]
Vortrag bei wissenschaftlicher Konferenz
  1. Busch, A., Schulz, A.-C., Scholz, M. (2019) ‘Beiräte als Chance für Mittelunternehmen in Österreich’, G-Forum Jahreskonferenz, Vienna (AT), September 26, 2019
  2. Busch, A., Schulz, A.-C. & Scholz, M. (2018) ‘Motive und Gründe für die Einrichtung von Beiräten im Mittelstand’, G-Forum - Annual Interdisciplinary Conference on Entrepreneurship, Innovation and SMEs
  3. Kerstin, F. & Schulz, A.-C. (2018) ‘The diffusion of MBA programs in Germany: An empirical analysis through an institutional lens.’, Academy of Management Annual Meeting
  4. Schulz, A.-C. & Fehre, K. (2018) ‘The institutionalization of MBA programs in Germany.’, European Academy of Management Conference
  5. Schulz, A.-C. & Flickinger, M. (2017) ‘Overpayment and applause? The influence of CEO compensation on firm reputation.’, Academy of Management Annual Meeting
  6. Schulz, A.-C. & Himme, A. (2017) ‘“Leaner and Meaner”: How the stock market legitimized corporate slimming cures.’, Academy of Management Annual Meeting
  7. Johann, S. & Schulz, A.-C. (2016) ‘How layoff characteristics influence a firm’s reputation: An empirical analysis of the SP 100 firms.’, Academy of Management Annual Meeting
  8. Schulz, A.-C. & Himme, A. (2016) ‘How Wall Street legitimized corporate downsizing.’, Annual International Conference of the Strategic Management Society
  9. Schulz, A.-C. & Flickinger, M. (2016) ‘Overpayment and applause? The influence of CEO compensation on firm reputation.’, Annual International Conference of the Strategic Management Society
  10. Fehre, K. & Schulz, A.-C. (2015) ‘The diffusion of MBA programs in Germany.’, Symposium: Governance, Performance & Leadership of Research in Public Organizations
  11. Schulz, A.-C. & Wiersema, M. F. (2015) ‘The impact of earnings pressure on layoff announcements.’, VHB Pfingsttagung
  12. Schulz, A.-C. & Wiersema, M. F. (2014) ‘Are investment analysts optimistically biased towards downsizing?’, WK Org Workshop
  13. Schulz, A.-C. & Wiersema, M. F. (2014) ‘Corporate downsizing: The impact of earnings pressure.’, Annual International Conference of the Strategic Management Society
  14. Schulz, A.-C., Klee, E. & Nicolai, A. T. (2013) ‘How popular is popularization among scientists? The case of the Harvard Business Review.’, Academy of Management Annual Meeting
  15. Schulz, A.-C. (2013) ‘Matchmakers or wedding guests? Exploring financial analysts’ assessments of M&A decisions.’, Strategic Management Society Special Conference
  16. Schulz, A.-C. & Wiersema, M. F. (2013) ‘Overoptimistic earnings forecasts: Layoff announcements and investment analysts.’, European Academy of Management Conference
  17. Schulz, A.-C., Nicolai, A. T. & Klee, E. (2012) ‘The Harvard Business Review in the citation network of management science: A bibliometric study.’, European Group for Organizational Studies Colloquium
  18. Schulz, A.-C. (2011) ‘Did securities analysts fuel the spread of downsizing in the 1990s?’, European Group for Organizational Studies Colloquium
  19. Schulz, A.-C. (2011) ‘Do security analysts ride on fashion waves: The case of downsizing.’, Annual International Conference of the Strategic Management Society
  20. Schulz, A.-C., Nicolai, A. T. & Goebel, M. (2010) ‘Does a joint academic-practitioner review process reconcile rigor and relevance?’, Annual Meeting of the Academy of Management
  21. Schulz, A.-C. & Nicolai, A. T. (2009) ‘Did security analysts foster downsizing in the 1990s?’, European Academy of Management Conference
  22. Schulz, A.-C., Nicolai, A. T. & Goebel, M. (2009) ‘Sweet harmony or a clash of cultures? – How practitioners and academics evaluate manuscript submissions for the ‘ZfO’.’, European Group for Organizational Studies Colloquium
  23. Schulz, A.-C. & Nicolai, A. T. (2008) ‘Are security analysts fashion victims? – The core competence case.’, European Academy of Management Conference
  24. Schulz, A.-C. & Nicolai, A. T. (2008) ‘Are security analysts fashion victims? – The core competence case.’, Academy of Management Annual Meeting
  25. Schulz, A.-C. & Nicolai, A. T. (2008) ‘Management fashions, core competencies, and analysts’ forecast bias.’, European Group for Organizational Studies Colloquium
Technical Reports/White Papers
  1. Busch, A., Schulz, A.-C. & Scholz, M. (2019) ‘Beiräte im österreichischen Mittelstand’, Study for the Vienna Chamber of Commerce, pp. pp 1-26.
  2. Busch, A., Schulz, A.-C. & Scholz, M. (2019) ‘Kooperationen vor dem Hintergrund der digitalen Transformation’, Study for the Vienna Chamber of Commerce.
  3. Schulz, A.-C. & Bröcker, J. (2007) ‘Die Erreichbarkeit der Arbeitsmärkte für Berufspendler aus den Gemeinden Schleswig-Holsteins’, IABregional, Nürnberg
  4. Herrmann, H. & Schulz, A.-C. (2005) ‘Räumliches Muster der Berufspendlerverflechtung im Raum Schleswig-Holstein/ Hamburg.’, Beiträge aus dem Institut für Regionalforschung der Universität Kiel, Nr. 40, Kiel
  5. Gedeon, E., Herrmann, H., Meyer, R., Schneekloth, N. & Schulz, A.-C. (2004) ‘IAB-Betriebspanel Report 2003 – Arbeitgeberbefragung Schleswig-Holstein“’, Beiträge aus dem Institut für Regionalforschung der Universität Kiel, Nr. 39, Kiel
Beitrag in Branchenmedien
  1. Busch, A., Schulz, A.-C. (2020) ‘Digitalisierungskooperationen erfolgreich umsetzen’, KMU-Magazin Nr. 4/5, April/Mai 2020, pp. 2-4.
  2. Gersch, M., Müller-Seitz, G., Güldenberg, S., Renzl, B., Güttel, W., Schulz, A.-C. (2020) ‘Gestaltungsherausforderungen der digitalen Transformation: Pfade erkennen, gestalten oder verlassen?’, WiSt Heft 2–3, 2020, pp. 44-51.
  3. Busch, A., Schulz, A.-C. & Scholz, M. (2019) ‘Beiräte als Chance für Klein- und Mittelunternehmen in Österreich’, Aufsichtsrat aktuell, Ausgabe 1/2019, pp. 20-22.
  4. Busch, A., Schulz, A.-C. & Scholz, M. (2019) ‘Ungenutzte Chancen für österreichische Mittelunternehmen durch geringe Präsenz von Beiräten’, Aufsichtsrat aktuell, Ausgabe 4/2019, 26-30.
  5. Nicolai, A. T. & Schulz, A.-C. (2008) ‘Are security analysts fashion victims? – The core competence case.’, Professional Investor Magazine, Winter
  6. Kraus, S., Schulz, A.-C. & Halberstadt, J. (2008) ‘Humankapital als Erfolgsfaktor für Unternehmensgründungen. In: Schwithal, T. T., Duensing, M., & Tredop, D. (Eds.)’, Kapital, Kompetenz, Konflikte, Oldenburg, 111−124
Beitrag in Massenmedien
  1. Schulz, A.-C. (2017) ‘Ist der Ruf erst ruiniert...’, Die Presse, December 23rd (by Veronika Schmidt)
  2. Schulz, A.-C. & Nicolai, A. (2008) ‘Beware of fad-loving analysts’, The Financial Times, August 18th (by Stefan Stern)